Vyhľadávať v tomto blogu

Cestujem po svete a rád spoznávam krajiny a ľudí čo tu žijú.

nedeľa 2. apríla 2017

Montáž 100Wp solárneho panelu na auto

    Nie som elektrikár a veci robím viac menej intuitívne a metódou pokus omyl, takže ak nájdete hrubé chyby budem vďačný za upozornenie. Nekameňujte ma hneď. :-)




   Včera som sa pustil do montáže solárneho panelu na strechu auta. Po skúsenostiach z Mitsubishi (čítaj tu) kde sme skoro vyhoreli kvôli tenkým káblom som teraz nenechal nič na náhodu a použil hrubé káble, ktoré sa používajú na spájanie solárnych panelov na elektrárňach. Sú síce tvrdšie a trochu horšie sa ohýbajú, ale majú hrubú izoláciu čo je pre mňa podstatné, keďže budú prechádzať stĺpikom pri dverách spolujazdca. Celá moja elektrická zostava v aute sa u mňa skladá z nasledovných komponentov:

- 100Wp flexibilný solárny panel (kúp tu) 
- regulátor s USB výstupom (kúp tu)
- dve trakčné štartovacie batérie (kúp tu)
- bateriový prepojovač Cyrix s možnosťou trvalého prepojenia (kúp tu)
- vnútorne osvetlenie je kompletne vymenené za led žiarovky (kúp tu)
- 600w menič na 220V s čistým sínusom (kúp tu)
- káble, vago spojky, konektory a poistky


   Batérie sú trakčné a obe zároveň štartovacie. Pýtate sa prečo? Lebo sa mi osvedčili na Mitsubishi. Klasická batéria nemá rada hlboké vybíjanie a jednu som takto odpálil na Micine po pol roku používania. Obyčajná trakčná batéria síce znesie oveľa viac, ale nemá dostatočný štartovací prúd, takže sa dá použiť len na poháňanie nadstavby auta. Trakčná a zároveň štartovacia znesie aj hlboké vybíjanie a jej životnosť je oveľa dlhšia ako pri klasickej baterke. Prvá čo som kupoval už slúži piaty rok a to dostávala kým nebol solár pekne zabrať. Bolo na ňu všetko zapojené niekedy aj tri dni bez pohybu. Teraz sa jej snáď trocha uľaví a makať bude solár. Taká je aspoň predstava.

   Batérie sú vzájomne prepojené pomocou asi najgenialnejšej veci, akú môžete použiť. Ak rozmýšlate nad prepojením baterií nič lepšie nevymyslíte a to viem o čom hovorím. Vyskúšal som trvalé prepojenie, odpojovač batérií aj zlučovač. Pokúsim sa vysvetliť ako to celé funguje.
    Ak máte trvalo prepojené batérie odporúča sa aby boli úplne rovnaké aj čo sa týka veku a opotrebenia, čo samo o sebe nieje reálne dosiahnuť, lebo jedna bude zachvíľu viac vyťažovaná ako druhá a máte čo ste nechceli. Medzi baterkami sa začne sám od seba prelievať prúd, lebo sa budú chcieť stále vyrovnávať. Samo o sebe to prinesie ich vzájomné vybíjanie. Toto nechcete. Ak sú trakčné ešte to ako tak znesú. Ak nie, odpálite si ich tak ako ja. Múdri sa učí na chybách druhých.
   Ak tam dáte akýkoľvek odpojovač musíte ho mať na pamäti a hlavne pri kratších presunoch je to otravné. Toto mne stačilo nato aby som toto riešenie zavrhol.
   Ak použijete zlučovač ste na dobrej ceste. Ja som mal zlučovač S2B - 12 (kúp tu)  ktorý mi jeden šikovný elektrikách poskladal tak povediac na mieru. Staral sa o postupné nabíjanie najprv štartovacia potom sekundárna, staral sa aj o postupné vybíjanie najprv sekundárna a potom štartovacia až po kritickú hranicu potrebnú na naštartovanie. Keď neprebiehalo nabíjanie tak boli batérie vzájomne odpojené. Poviete si super. Nebolo to zlé, ale malo to svoje muchy. Poprvé doňho išli tenké káble takže doňho tieklo málo prúdu. Po druhé nevedel som nabíjať v opačnom smere a potretie nevedel som manuálne baterky prepojiť keď som potreboval. Toto sa mi vypomstilo v Taliansku kde odišiel alternátor a keby som ich vedel prepojiť, druhá baterka by nás odviezla z diaľnice lacnejšie ako odťahovka za 200eur.
   Takže pri zapojení v Mercedese sa dostal k slovu Cyrix a nemám mu čo vytknúť. Pri nabíjaní nabíja postupne obe batérie cez hrubé káble takže rýchlejšie. Môžem pripojiť na sekundárnu baterku nabíjačku, napr. v kempe a nabíjať v opačnom poradí. Toto bude u mňa teraz vylepšené o trvalé opačné nabíjanie zo soláru. V prípade potreby viem baterky prepojiť buď na prednastavený interval 30s alebo trvalo, kedže som tam po skúsenosti z Talianska dal svoj vypínač a nie originálny. Tento vie byť trvalo zopnutý a aby som naň nezabudol tak pritom svieti. Je to užitočná vec aj v zime, keď sa krátko presúvate a štartovacej baterke sa pomoc zíde. Je to jednoduché na používanie. Neštartuje? Zapnem gombík a zrazu mám na štart dve baterky miesto jednej a auto hneď naskočí. Cyrix mám umiestnený pod sedačkou spolujazdca a kábel ku štartovacej prechádza cez stredný tunel medzi sedačkami. Gombík je na sedačke spolujazdca zboku. Je to tam slušná spleť káblov. Neriešte prosím farby. :-) Proste Cyrix forever.



    Regulátor mám zapojený medzi sekundárnou batériou, solárnym panelom, ktorý je na streche a konektormi nadstavby. Môj regulátor má navyše USB výstup, ktorý som si mohol odpustiť. Medzi časom som totiž z Číny objednal nabíjačku (kúp tu), ktorá nabíja 2x2A čo dokáže nabíjať aj pri spustenej navigácií a ďalších aplikáciach. Navyše striedavo ukazuje spotrebúvajúce sa ampéri, volty v batérii a teplotu v okolí. Čo viac si priať za 3eura. Regulátor má ukazovateľ stavu čo sa práve deje. Či solár nabíja, či je ešte v baterke energia, odpája solár keď je baterka nabitá, všetko to v prípade potreby odpája a pripája tak aby ste sa o nič nemuseli starať. Zvážte len či potrebujete USB výstup a či ho budete vyťažovať na viac ako 10A. Ak nie môžete si ušetriť desať eur za ktoré máte tri hore spomenuté nabíjačky. Samozrejme, že nabíjačka vám zaberie miesto v autozásuvke takže to USB na regulátore môže mať občas svoje opodstatnenie. Regulátor ma aj gombík, ktorým môžete odpojiť alebo pripojiť celú nadstavbu. Tu je dobre, že sa k nemu viem dostať z miesta šoféra.


    Mám v Mercedese päť auto zásuviek. Štyri sú od výroby a jednu som dorábal a je poháňaná z regulátora, takže buď berie energiu zo sekundárnej baterky alebo zo slnka. Predná zásuvka pri šoférovi funguje len pri kľúčiku v zapaľovaní a v mojom prípade je tam hore spomínaná nabíjačka. Mám vďaka nej prehľad aj o stave štartovacej baterky. V strednej časti auta je na každej strane jedna zástrčka, ktorá ide aj bez kľúča a pri nízkom napätí ju auto odpojí. Toto chlapci v Mercedese dobre vymysleli. Rovnako je na tom zásuvka v kufri, ktorú viac menej nepoužívam. Na cestách, ale zásuviek nieje nikdy dosť, hlavne ak ste technofil ako ja. Na jednu je napojený menič na 220V, na dve nabíjačky mobilov, jednu si nárokuje chladnička a na ďalšej je nabíjačka notebooku a už ste bez zásuviek aj keď použijete rozdvojky. Preto som sa rozhodol pre nasledovné. Chladnička má vlastný vypínač a mať ju trvalo v zásuvke, tak to ju radšej trvalo pripojím pomocou vago spojky na výstup z regulátora. Do tejto vago spojky prišla ešte zásuvka nadstavby a kábel zo starej nabíjačky telefónu, ktorý je naťahovací a na jeho konci som prirobil konektor ktorý používa nabíjačka notebooku, ventilátor chladenia v aute, lampa proti komárom (kúp tu) ako aj novo zrealizované ventilátory na bočnom okne (čítaj tu) . Tieto všetky spotrebiče som obdaril konektorom rovnakým ako mala nabíjačka notebooku. Za regulátorom je káblová poistka takže by som nemal vyhorieť.





    Solár som už používal na Micine, ale ten bol malý 8Wp a bol za čelným oknom. Dokázal uživiť chod notebooku alebo telefónu, ale nie ich nabiť. Po použití kalkulačky (čítaj tu) pre výpočet veľkosti solárneho panelu podľa vašich energetických nárokov som dospel ku 100Wp panelu. Samozrejme, že nenápadnosť je pre mňa alfa omega takže musí byť tenký a flexibilný aby ho na streche nikto nevidel. Zohnal som ho za dobrú cenu, ale ak budete zvažovať kúpu dajte pozor na dĺžku napojeného kábla. Ja som si to neuvedomil a celkom mi to skomplikovalo život. Nechcel som žiadne spojky v stĺpiku takže som regulátor musel umiestniť do hornej časti pod úchyt bezpečnostných pásov. Na strop som ho nechcel. Navyše tu som sa popálil aj na USB, lebo vďaka tomu je širší a na stĺpik sa mi po šírke nevošiel. Musel ísť po výške, čo mi zase tak nevadí, ale povodný zámysel mať ho našírku dole na stĺpiku by bolo asi lepšie riešenie. Čo už, poučte sa na mojej chybe. Má to aj výhodu. Na stav nabíjania vidím aj z pozície šoféra. Regulátor je pod pásom čo môže pri búračke a odstrelení pásu viesť k jeho rozpučeniu, ale to bude asi to posledné čo budem vtedy riešiť.
   Sú tri možnosti ako pripevniť panel na strechu.
- priskrutkovať alebo prinitovať. O šesť dier viac ako je mi milé... to nie.
- prilepiť trvalo Sikaflexom. Trvalé riešenia vzhľadom k mojej večne nespokojnej povahe niesu môj šálok kávy.
- prilepiť obojstrannou páskou a oblepiť Duck tapom. Kto ma pozná vie, že s Duck tapom sme veeeeľký kamaráti už od čias, keď mi nahradil rozbité bočné okno cestou na lyžovačku do talianska. Pre mňa jasná voľba.



      Panel som musel trochu skrátiť, aby mi nepresahoval prelis na streche auta. Zle by sa mi tam potom lepila páska a vzniklo by mi miesto do ktorého by sa opieral za jazdy vietor. Strechu aj panel som riadne odmastil a obojstranou páskou prilepil. Sama o sebe páska drží ako čert a s panelom som už nevedel pohnúť. Oblepil som ho pre istotu po obvode ešte ducktapom. Budem to chvíľu testovať ako sa to bude správať a prinajhoršom vždy tam môžem dať Sikaflex ak to nebude držať.
   Prechod káblov cez strechu bola najobávanejšia časť. Mitsubishi som mal prevŕtané ako ementál, ale do Mercedesu som ešte dieru nespravil. Takže som to veľmi zvažoval. Prechodky gumené do el.skríň, prechodky originál karavanove, prechodky z káblových spojek. Všetko to obnášalo pomerne veľké diery na môj vkus a na streche by to nevyzeralo vábne. Ideálne riešenie sa mi nakoniec zdalo navŕtať diery hrúbky kábla do boku prelisu v ktorom sú uchytené aj lyžiny. Na káble som pred prevlečením umiestnil teplom sťahovacie bužirky, aby som zlepšil odolnosť voči prerezaniu kábla v otvore. Kábel je ako som už spomenul hrubostenný, ale istota je istota. Diery som navŕtal nad stĺpikom a dnu som natlačil väčšie množstvo lykového motúza. Z vnútornej strany sú v hornej časti stĺpika dva otvory o ktoré sa prichytáva horná časť zakrytia stĺpika. Jeden otvor som prelepil páskou a na druhý priložil vysávač, ktorý mi lykový motúz natiahol dnu. Vnútro diery v streche ako aj okolie som zapatlal Sikaflexom. Lepší výraz na to asi neexistuje a jedno šťastie, že je to z vnútornej strany strechy. Kým na ňu nevyleziete tak to neuvidíte. Bočné vŕtanie má ďalšie dve výhody. Kábel do strechy vchádza vodorovne so strechou, takže nieje zdvihnutý dohoda a navyše diery sú asi pol centimetra nad úrovňou strechy takže niesu ponorené vo vode pokiaľ to nieje naozaj prietrž mračien. Za jazdy samozrejme voda na streche nestojí. Káble som ku panelu a ku streche prilepil Sikaflexom -11FC all in one. Tu už ťahal Ducktape za kratší koniec. Toto riešenie možno nieje elegantné, ale pokiaľ nemáte viac ako dva metre tak ho nieje vidieť. Som zvedavý na prvé poriadne dažde a prvý jazdu po diaľnici.





   Takže po mesiaci testovania išla páska dole. Prvé horúce dni ukázali, že síce stále drží, ale lepidlo je mäkké a hlavne v ohyboch sa uvolnilo. Dostal sa pod pásku vzduch a začala sa odúvať.
   Pásku som teda strhol a jej zbytky bez problémov odstránil Toluenom. Ten mi zároveň odmastnil strechu aj panel takže som mohol naniesť vyššie spomenutý Sikaflex-11FC all in one.
Pred nanesením som si panel aj strechu oblepil maliarskou papierovou páskou aby som všetko nezašpinil. Nanesený silikón som zahladil hladítkom na silikón a následne ešte dohladil prstom namočeným v mydlovej vode aby sa mi silikón nelepil na prst. Po stiahnutí pásky som to ešte raz prebehol prstom a panel zaťažil aby sa mi neodťahoval od strechy.
   Výsledok vyzerá dobre a som zvedavý ako sa to bude celé správať za mesiac na ostrom gréckom slnku.

 odmastnenie

oblepenie

prilepenie

zahladenie

hotovo



Budem rád za prípadné aj kritické komentáre a za každé zdieľanie, ktoré možno niekomu pomôže.



12 komentárov:

  1. nevím jestli to nejede jen mne, ale většina fotek nejde zobrazit. Nešlo by to případně opravit? Díky

    OdpovedaťOdstrániť
  2. super určite sa budem inšpirovat

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zdravim, prosim aky priemer kablov medzi bateria - cyrix - bateria? a treba tam aj poistku, ak ano kolko Amper?
    Vdaka

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som sa riadil kablami ktore su v original sade co sa predava spolu s Cyrixom. Pozrite tu: https://www.nezavislekurenie.sk/sada-cyrix-ct-12-24v-120a-bateriove-prepojovaci-rele-sada/

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Zdravim, realizujem nieco podobne, otazka znie ako ste spokojny so Sikaflex om, zvazoval som rozne lepiace hmoty preto by som rad Vas nazor ohladom stalosti pevnosti a odolnosti voci pocasiu a plesniam.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sikaflex-11FC all in one drží výborne. Až tak, že keď som chcel panel vymeniť, tak bol veľký problém panel odlepiť. Určite ho odporúčam. Prečítajte si tu: :-) http://dodavkouposvete.blogspot.com/2020/03/montaz-200w-etfe-panelov-na-zdvyhaciu.html

      Odstrániť
    2. Prečo Ste menili panel? Ďakujem.

      Odstrániť
    3. Chcel som nový povrch ETFE ktorý sa menej zanáša špinou.

      Odstrániť
    4. Hľadám niekoho kto by mi takúto inštaláciu vykonal na mojej dodávke. Viete mi poradiť či pomôcť?

      Odstrániť
    5. Ospravedlňujem sa, ale nejak mi unikol tento komentár :-) Viem vám to aj ja namontovať, závisí od vašej presnej predstavy. Kontakt na mňa: norberthatala@gmail.com

      Odstrániť