Odkedy jazdím na dodávkach po Európe snívam o tom, že budem mať nezávislé kúrenie.
Špekuloval som s kúrením na 220V, ktoré by som poháňal cez menič. Kúrenie mám ešte z prvého obytného auta čo sme mali pred X rokmi a zapája sa do chladiaceho systému, vymlátilo mi baterku za tri hodiny. Slepá ulička, ktorá ma stála kúpu meniča a prerábku elektriky vtedy ešte v Mitsubishi. Nakoniec som zistil, že to kúrenie je vlastne bojler na teplú vodu a funguje opačne ako som si myslel.
Špekuloval som nad infrapanelom na strechu alebo vyhrievacím kobercom, tu som sa naštastie zastavil bez toho aby som kúpil niečo čo nefunguje.
Chcel som prerobit prihrev motora na nezávislé kúrenie a prečítal som o tom všetko dostupné. Prerábka sama o sebe nieje zložitá pokiaľ máte naftový príhrev a analogové ovládanie. Ak je tam už digitálne je to náročnejšie, ale stále lacnejšie ako klasické nezávislé kúrenie. Článkov o tom ako to spraviť na tom ktorom aute je plný internet. Treba len pozrieť podľa značky vozidla na konkrétnom fóre a určite to stredne zdatný elektrikár zvládne aj sám. V podstate ide o to priviesť trvalý prúd k palivovému čerpadlu, pozor musí byť elektrické a nie poháňané motorom. Následne priviesť prúd aj k príhrevu, aby bol spustený aj bez naštartovania. Štandardne totiž ide príhrev len pokiaľ okolitá teplota klesne pod päť stupňov a v nádrži je aspoň 15litrov myslím. Toto všetko treba oklamať buď tlačítkom, alebo konfortnejšie 12V termostatom napr. z Číny. (kúp tu) tento má dokonca 20A relé takže naň môžete príhrev napojiť priamo. Ja som to celé chcel mať diaľkovo ovládané, takže som kúpil ešte diaľkovo ovládané relé, ktoré by mi celý systém uviedlo do činosti na diaľku. Nakoniec som bohužial zistil, že môj predohrev je elektrický a nie naftový. Baterku by mi vymlátil tak do hodiny takže nepoužiteľná vec. Ostali mi odvtedy doma diaľkovo ovládané relé a 12V termostat.
Skončil som nakoniec pri plynovom kúrení na kartuše, ktoré bolo celkom v pohode a keďže malo všetky možné bezpečnostné snímače na únik plynu, alebo nadmernú hladinu oxidu uhličitého, tak sme sa veľmi nebáli ani spať pri ňom. Problém bol len chýbajúci termostat. Proste buď bolo v aute zima, alebo teplo ako v pekle.
Pred mesiacom som sa veľmi reálne pohrával s myšlienkou kúpiť Činske vzduchové kúrenie alebo Planar. (kúp tu) Za cenu 150eur to už malo všetko čo potrebujete k montáži dokonca aj digitálne diaľkové ovládanie. Prečítal som opäť X-stránok ako to namontovať a na čo si dať pozor. Kedže to bolo cenovo inde ako Eberspacher alebo Webasto tak som bol skoro rozhodnutý to kúpiť. Vošla do toho, ale náhoda, keď sa mi ozval jeden pán, ktorý montuje origo Eberspacher a potreboval niečo odomňa. Slovo dalo slovo a dohodli sme sa na bartri. Mám to profesionálne namontované, so zárukou, diaľkovým ovládaním s dosahom cca.1km a hlavne original Eberspacher. Ak v tom aute mám pokojne spať tak nechcem riskovať, že začneme v noci horieť. Kúrenie mi osadili pod sedačku spolujazdca za sekundárnu baterku. Nasávanie je spravené od dverý spolujazdca a vývod tepleho vzduchu medzi predné sedačky. Ovládanie v aute som osadil na stĺpik pri posuvných dverách nakoľko keď cestujeme tak je predná sedačka väčšinou otočená a tak mám k nemu lepší prístup ako keby bolo na palubovke. Rovnako pri státí sa na vchod do auta používajú prevažne bočné zasúvacie dvere. Diaľkové ovládanie, ktoré slúži rovnako ako to na stĺpiku mi dokáže vzdiaľene overiť teplotu vo vozidle a môžem kúrenie plnohodnotne ovládať rovnako ako by som bol v ňom. Vo vnútry je kúrenie pomerne tiché a vonku je výfuk vyvedený cez tlmič, ale aj tak pri plnom výkone celkom slušne hučí. Vo vnútry to naštastie nepočuť. Termostat udržiava nastavenú teplotu počas celého chodu kúrenia a keďže mám na streche solár, tak by som mal byť schopný bežať tak povediac nepretržite pokiaľ bude v nádrži nafta. Otestované to ešte nemám, ale pán čo mi to montoval ma ubezpečoval, že odber to má minimalny. Navyše mi kúrenie napojil na sekundárnu baterku, takže mi nehrozí ani to, že by som ráno nenaštartoval. Som spokojný a ostáva už len užívať si teplo v aute.
Dobry den, uvazujem, ze si kupim na cesty starsie Viano a chcel som sa spytat. Neviete nahodou, ci tie nezavisle kurenia, ktore su vo vianach dokazu fungovat iba na par minut, alebo celu noc udrziavat teplotu v aute. Pretoze ak iba chvilu, tak by som si tam potom dal namontovat to čo vy :).
OdpovedaťOdstrániťdakujem
Ak hovorime o tych tlacitkach pod spinacom svetiel. Tak idu iba urcity cas a neudrziava to konkretnu teplotu. Je to v podstate skor predohrev studeneho motora pricom vznikne aj teply vzduch v kabine.
OdstrániťČítal som tvoj blog. Pekný príspevok, ďakujeme za zdieľanie krásnych informácií. Vážim si váš blog. Okrem toho máme aj organizáciu, ktorá vám poskytne najlepší elektromotor a všetky ďalšie elektrické stroje a ich vybavenie.
OdpovedaťOdstrániťI read your blog. Nice Post, Thanks for sharing lovely information.. I appreciate your blog.In addition, we also have an orgnization that helps you to find The best houses with comfort in Singapore.
OdpovedaťOdstrániťVisit Singhousepro !
Visit Singhousepro Tumblr!
Súper popis, aspoň viem ako to ma fungovať. Ja by som to potreboval do wv touran... Ďakujem
OdpovedaťOdstrániť😀👍
OdstrániťAhoj, chystám sa tiež dať bufik pod spolujazdca ale idem najprv nainštalovať trakcnu baterku tiež pod spolujazdca. Dorabal si ju ty? Lebo rozmýšľam kade ťahať káble na prepojenie batérií medzi sedackami. Diky za inšpirácie na blogu.
OdpovedaťOdstrániťAhoj, kable sa daju pretlacit popod tunel ktory je medzi sedackami. Presli mi tam aj hrube kable, aj by som to vyfotil, ale vyberanie bateriek je celkom divocina do ktorej sa mi nechce kym to nie je nutne. 😀
OdstrániťDiky, našiel som ten tunel, aj osadil bateriu ,obával som sa že to budem musieť vŕtať. Už "len" osadiť bufik z alzi 😀. Bufik ti robil profik čítam. Tak asi nevieš ako to je s napichovanim ihly do nadrze, ci tam je v zatke nejaká predpríprava?
Odstrániťprehliadol som komentár, bohužiaľ toto neviem ako sa pripája.
Odstrániť