Vyhľadávať v tomto blogu

Cestujem po svete a rád spoznávam krajiny a ľudí čo tu žijú.

sobota 3. augusta 2019

Zdvíhacia strecha na aute

pop up roof

   O zdvýhacej streche snívam odkedy som začal jazdiť na dodávkach po svete. Niekto môže povedať, zbytočne drahá sranda, radšej si kúp dodávku typu Ducato a nemusíš riešiť zdvýhaciu strechu. Pokúsim sa vysvetliť pohnútky, ktoré ma viedli práve k tomuto riešeniu. 

   Naše prvé auto bolo Mitsubishi Space Gear 4x4 (čítaj tu). Bolo to úžasné autíčko a stále mi je za ním smutno. Bol to tank, ktorý nič nezastavilo a vďaka redukovaním rýchlostiam a samosvornému deferenialu som sa s ním dostal naozaj všade. Prešli sme s ním krásne miesta, ale po narodení nášho úžasného syna Leonarda nám začalo byť malé. Moja myšlienka na zdvýhačku vznikla už tu. Bohužial som ju na Micinu nikde nevedel zohnať. Micina bola navyše krátka verzia lebo dlhá sa robí len s volantom na pravej strane. Keby sa dala zohnať s ľavým riadením a 2,8 motorom v prevedení Delica ako na druhej fotke, tak neváham ani sekundu a hneď ju beriem. Nehovoriac o novej verzii D4, ktorá je na dalšom obrázku. To už by som sa, ale musel presťahovať do Japonska. Bohužial toto nieje reálne, takže sme museli pristúpiť na výmenu za väčšie auto. Kúpili sme teda Mercedes Viano, ktoré nám je, ale už tiež malé, takže prišla na radu zdvýhacia strecha. 



   Poviete si prečo som rovno nešiel do veľkého obytňáka, alebo dodávky. Veľkú dodávku som zavrhol po dovolenke v Toskansku (čítaj tu) kde ju mali kamaráti požičanú a nenašiel som v nej žiadne výhody len nevýhody oproti nášmu autu. Zvažoval som veľký obytňák a požičal som si najprv 7,5m so spúšťacou posteľou v prednej časti a následne aj 6,5m celointegral tiež so spúšťacou posteľov vpredu. Moje zhrnutie je asi nasledovné. 
   Prvé auto na ceste posobilo veľmi neisto a manevrovanie so 7,5 autom v meste bola kalamita. Vnútorný priestor je účelne vyplnený čo, ale znamená, že sa tu musíte aj tak stále vyhýbať. Navyše je to auto, ktorým sa nedostanem na miesta kde sa bežne dostanem s Macom, o vypúšťaní a napúšťaní nádrží ani nehovorím. Neskutočne ma to otravovalo rovnako ako zápach zo záchodu. Viem, že všetko je vec vyľadenia a zvyku, ale na toto si zvykať nechcem. 

    
   Celointegral sa mi páčil oveľa viac, ten priestor je oveľa lepšie riešený aj komfort a stabilita na ceste je neporovnateľná. Bohužial ostali problémy s napúšťaním a vypúšťaním a nutnosťou pripojenia sa na elektriku. Toto nieje auto na divoko. Po dvoch dnoch nám kompletne klakla elektrika čo znamená že si ani vodu nenapustíte. EEEE to tiež nechcem aj keď viem, že sa to dá spraviť inak.


   Rozhodnutie bolo jasné. Ostávame pri menšej dodávke a vyťažíme z nej maximum. Prečo práve Mercedes, keď je na výber veľké množstvo dodávok. No pre mňa to tak vyšlo podľa nasledovnej logiky. Nikdy som nemal iné ako nemecké, alebo japonské auto a vždy som bol spokojný, takže francúzov a talianov rovno vyraďujem. Ford mi nikdy nebol sympatický ako značka aj keď musím uznať, že Nugget sa im celkom podaril. Zvažoval som ho aj s dôvodu, že je len pár dodávok na ktoré je možné dorobiť zdvýhačku. 

Pre zorientovanie uvediem zoznam áut o ktorých viem, že sa robia so zdvýhačkami.

VW California - je to klasika už od T1 z čias hipikov. Robí sa v dvoch verziach kde jedna má spanie pre štyri osoby (Beach) a druhá má ešte kompletne zariadenú kuchynku a skrinky. Existuje na ňu nepreberné množstvo vylepšení, ale nevýhoda pre mňa bola, že sa robí len na stredne dlhej verzii T5 a ta je kratšia ako Long Mercedes. Je to predný náhod a ja som zvyknutý na zadok alebo 4x4. 4x4 som mal Micinu a viem, že kým deti nevyrastú tak ju opäť nepotrebujem. Navyše T5 mala so svojími motormi veľmi zlú povesť. 


Ford Nugget - robí sa aktuálne v dvoch verziach, kde jedna je pevná zvýšená strecha a druhá je zdvýhačka. Pevná strecha mi príde ako úplný nezmysel, to už pri tej výške radšej kúpiť dodavku typu Ducato, ktorá je širšia. Zdvýhačka sa otvára naopak ako pri VW a MB. Riešenie kuchynky v zadnej časti nieje úplne zlé, ale mne to veľmi nepasuje. Ford je tiež kratší a predohrab navyše bez možnosti 4x4 takže nechcem. 

Mercedes Marco Polo - je auto, ktoré ma očarilo hneď na prvý pohľad a hneď aj zmrazilo cenou. Každopádne kúpiť staršie Viano už nebola až taká čiastka a zdvýhačku časom dorobíme. Marco polo sa robí v troch verziach. Bud s kuchynkou alebo bez. Kde tie lacnejsia verzie sa volaju Horizon a Activity a lišia sa len výbavou. Každopádne robia sa aj v prevedení 4x4 a Viano je zadohrab. Tam kde ja výjdem v zime naložený bez reťazí má problém vyliezť rovnako naložená T5 s reťazami. Reálna skúsenosť zo života.


   Dalšie autá na ktorých sa v poslednej dobe objavujú zdvýhacie strechy a stoja podľa mňa za pozornosť sú Peugeot Traveller od Tinkervanu, Citroen Spacetourer od Possl, Renaul Trafic alebo Hyundai H1. Posledné zmienené ma zaujalo hlavne kôli verzii Starex, ktorá sa dá povazovať za sestru našej Miciny. Všetky tieto autá sa dajú kúpiť za oveľa nižšiu cenu ako vyššie spomenuté prémiové značky, takže ak nemáte predsudky voči franúzom ako ja, tak sa určite po nich pozrite. Citroen Rip Curl concept vyzerá naozaj pekne. Keby bol k dispozícii keď som kupoval Mercedes tak by som ho určite zvažoval.




   Prvé tri autá viete kúpiť priamo od výrobcu a strechy im dodáva Westfalia. Bohužial na MB vám ju samostatne nepredajú, takže jedine zháňať z nejakej búračky, alebo od inej značky. Strecha sa stala nutnosťou, nakoľko sme sa medzičasom rozrástli o princeznú Elizabet a spať štyria na posteli dole už nebolo možné. Leonardovi som síce spravil postel cez predné sedačky (čítaj tu) čo bolo dočasné riešenie, ale s výhľadom do budúcnosti sme vedeli, že strecha sa stane nutnosťou a tak načo čakať.  Navyše moja mamina kúpila rovnaké Viano ako máme my a tiež chcela zdvýhačku. Dáme teda rovno namontovať dve možno to bude lacnejšie.

   Strechu sme nakoniec vybrali od nemeckého výrobcu Reimo. Zvažoval som aj strechu od SCA, ale kvalitou ma nepresvečila a cenový rozdiel bol minimálny. Našiel som aj nejakého českého výrobcu, ale rovnako sa nejednalo o veľký cenový rozdiel a počul som nie najlepšie recenzie na zatekanie tejto strechy. 

   Montáž strechy je veľký zásah do konštrukcie auta a sám som si na to netrúfol. Našiel som nakoniec firmu v Poľsku. Zvažoval som aj KRS aj som ich oslovil, ale mali dodacie termíny o pol roka čo by pre mňa aj maminu znamenalo prísť o ďalšiu sezónu. Navyše mamina chcela čo najskôr vyraziť. Robil som jej celú nadstavbu do auta vrátane skriniek, postele, solárov a vôbec všetkého potrebného na cestovanie nadivoko. Možno sa k tomu popisu raz dostanem.
   Do troch týždnov od zloženia zálohy dorazili obe strechy a za dva dalšie tyždne boli komplet namontované. Cena za jednu aj s montážou a certifikátmi bola 6300eur. 
   Nechceli sme ich lakované lebo viem ako nám predtým pieklo slnko na červenú strechu takže sú biele. Mamina si to tak chce nechať lebo sľúbila neteri, že jej tam môže spraviť nejaké kresby. Ja si nechám boky streknúť, keď budem striekať auto lebo po troch rokoch sa opäť objavuje hrdza. Hold Mercedes a jeho plechy. Firma nám ponúkla možnosť vymeniť origo plachtovinu čo je po bokoch strechy za goratexovu ich výroby s tromi oknami a poviem vám, že je to veľký rozdiel. Pevnosť, priedušnosť, vode a chladu odolnosť je výborná. Toto určite zvážte.



       Strecha od Reima ma na rozdiel od staršej Westfalie tlmiče na zdvýhanie z vonkajšej strany takže vám pri spaní nezavadzaju tak ako kamarátovi na Californii T4. Hore sa zdvyhne úplne sama a dole ju stiahnete bez problémov za dve madlá. Šikovne je vymysený gumený popruh v strede, ktorý vám látku zbalí dovnútra takže nemusíte obchádzať auto a zastrkávať ju pred dovretím.   
pop up roof


   Zavretú strechu držia dve sťahovacie gurtne, ktoré rýchlo utiahnete. Celé zbalenie strechy je otázka minúty.
   

 Vpredu na streche je nalepený malý gumený spojler aby sa zabránilo podfukovanie za jazdy. 

   Vnútro strechy je na strope otapacírované a zaizolované, čo sme otestovali na horúcom Gréckom slnku. Po zdvyhnutí strechy a otvorení bočných okien nieje problém stáť na priamom slnku bez toho aby ste sa v aute varili. Toto ma veľmi milo prekvapilo.

    Horná posteľ je vybavená madracom z tvrdej peny, čo mne vyhovuje, lebo nemám rád mäkkú posteľ. Madrac je v kuse a posteľ sa zdvýha celá čo vám vo vnútry vytvára pocit veľkého priestoru na rozdiel napr. od staršej Californie kde je posteľ delená a otvára sa menšia časť. Do strechy pred zavretím bez probléhov odložíte spacáky, kedže je tam cca.5cm priestoru nad madracom. Na posteľ vyleziete cez predné sedačky a bez problémov to sám zvládne aj Leonard. Rozmer lôžka je 115x200cm

    Ukončenie vyrezaného otvoru v streche by som si vedel aj lepšie predstaviť, nakoľko je tam len nejaký gumený kéder, ale je to asi jediná výtka ktorú voči streche mám. 

   Strechu mám bielu, ale z boku to pekne nevyzerá a hneď z diaľky kričí, že to auto je camper. Nenápadnosť je pre nás dôležitá, takže som boky, predok a zadok strechy nastriekal vo farbe auta. Popritom som rovno opravil pár hrdzavých miest. 😉Gumený kéder sa dá odobrať. Strechu som najprv prebrusil, pomáhal aj Leonard, potom odmastnil a následne po dôkladnom obalení celého auta, najprv strekol základnou farbou na plasty, potom metalíza a následne lak. Výsledok vyzerá dobre a ostala mi zároveň biela plocha v strede takže by mi na strechu nemalo piecť slnko. 😀
   Na strechu som samozrejme doma ešte prilepil solár, v podstate úplne rovnako ako bol nalepený na streche.(čítaj tu) Mimochodom po odlepeni zo strechy na mňa čakal nevábny pohľad. Na laminátovej streche dúfam niečo podobné nehrozí. Každopádne v zadnej časti som nechal medzeri v silikone aby mala prípadne kadiaľ odísť vlhkosť. V mamininom prípade som zadnúčasť vôbec neprilepil a má  dva panely s novým povrchom, kedže ona má len jednu baterku. Káble zo soláru u mňa len tak voľne vysia, kedže sa odlepili. Toto ešte musím vymyslieť lepšie. U maminy som s montážou na zdvýhačku počítal už pri objednávaní, takže tam káble skoro vôbec nieje vidieť. Naklonenie strechy so solárom má svoje výhody pokiaľ stojíte chrbtom na juh, ale aj nevýhody lebo nie vždy je to možné. Každopádne mamina už svoje solári otestovala a dávali jej permanentne počas dňa cez 9A čo znamená, že tri týžde vydržala na jednej AGM trakčnej baterke bez pripojenia na elektriku s minimálnymi presunmi. Samého ma prekvapilo ako dobre som jej to spravil... :-)
Aktualizácia: náš Maco tiež dostal nové soláry rovnaké ako má mamina (čítaj tu)



   Strecha nieje vôbec lacná záležitosť, ale každému, kto to myslí s pohodlím pri cestovaní vážne ju odporúčam. Tie pohľady ráno po zobudení a možnosť postaviť sa v aute proste za to stoja. 
pop up roof

  

11 komentárov:

  1. perfektny clanok! presne toto som hladal. dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Výborný článok, tiež mam zdvýhacku Westfaliu na starom forde a už potrebuje vymeniť celtovinu. Bol by vdačný keby mi posunul kontakt na firmu co to meni za goratex. Diký a prajem veĺa pekných výjazdov.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, nam to montovali v Polsku kusok od mesta Knurow. Kontakt na nich najdes na FB ked si das California Team do vyhladavania.

      Odstrániť
  3. Zdravim. Super clanky. Chcem sa opytat na zdvihacku. Momentalne pouzivam autostan a chcel by som domontovat zdvihacku. Nepoculi ste o polskom vyrobcovi co robi kopiu Reima? Vidite aj nejake minusy tejto strechy? Co hlucnost a podfukovanie pri jazde a bocnom vetre? Mozem poprosit o kontakt kto montoval Vam strechu? Dakujem. Jakub

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zdravim, viem o tych Polskych ale dobre referencie som na ne nepocul a rozdiel v cene nebol taky velky aby som nad nimi uvazovat. Pouzivaju vraj tensi plast a krutia sa. Hlucnost nizsia ako pri plechovej streche aj tepelna izolacia od slnka, bocny vietor s tym tiez nic nerobi. Ja som s nou velmi spokojny. Montovala mi ich firma California Team ktoru najdete pod tymto nazvom na Facebooku.

      Odstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dobrý deň, ako je to so zápisom strechy? Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Je vůbec možné používat střechu ze staršího auta? Je pro montáž potřeba nějaké schválení? Díky za odpověď

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Montáž by mala robiť certifikovaná firma, ktorá dá následne certifikát o montáži. Ja ju napr. zapísanú nemám, nechcelo sa mi vybavovať papiere a pri STK to neriešia. Mamina ju má zapísanú lebo tam bola už pri prepise auta.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. perfektne napisane, som rad ze nielen ja mam presne rovnake nazory/uvahy :D

    OdpovedaťOdstrániť