sobota 24. februára 2024

Svorka počas jarných prázdnin v Poľsku 2024

Celá trasa má 580km a prešli sme ju za štyri dni.
Tobias spravil z cesty video 😉

1.deň - prejdených 145km

Svorka opäť vyrazila na jarné prázdniny s deťmi. Počasie je nevyspytateľné a v okruhu 200km to všade vyzerá rovnako. Oblačno a miestami dážď. Poľsko máme radi kvôli cenám, službám a pekným miestam. Vyrazili sme smer Poprad, Stará Ľubovňa a po ceste sme si dali zastávku na jedlo pri Vyšných Ružbachom. Je tu veľmi pekné miesto, kde sme už spali počas minuloročnej cesty. (čítaj tu) Po krátkej zástavke sme pokračovali do Poľska k vodopádom. Zastavili sme na parkovisku 2km od vodopádov. Keďže sme dorazili až večer a pršalo, tak sme nerozkladali oheň. Deti sa zabavili v Macovi a dospelý niečo vypili v Mrazáku. V noci za nami dorazila ešte posádka Šumáku.

2.deň - prejdených 50km vrátane 5km prechádzky.

Ráno po raňajkách sa ukázalo slniečko a my sme sa vybrali na prechádzku k vodopádom. Nie sú veľké, ale v peknom prostredí a prechádzka to bola skoro po rovine. Nemohli sme vynechať krátke nákupy v Biedronke a následne sme zastali na parkovisku pod zrúcaninou hradu Rytze. Teda rád by som zastal, ale na šikmej premočenej tráve sme sa len kĺzali. Maco tu pokreslil polovicu parkoviska kým našiel stabilné miesto na státie. 😂 Po ceste k hradu vybehli z domu mačky a naše deti sa k ním hneď rozbehli. Domácej pani sa to zjavne nepáčilo lebo začala po nás kričať a následne vystrelila aj nejaké šípy z luku. Dobre čítaš 😕radšej sme sa odtiaľ pratali. Z hradu je pekný výhľad a je prístupný zadarmo. Kúsok od neho si deti odlovili aj kešku. Na vzdialenom kopci je vidieť okrúhlu vyhliadku kam sme mali namierené. Je to v podstate zatočená rampa z ktorej je krásny výhľad na okolie a dá sa tu zaparkovať mimo sviatkov a víkendov priamo pri tej vyhliadke. Pod prístreškom si tu môžete aj ohník založiť. Bohužiaľ je to na kopci a veľmi tu fúkal studený vietor. Niekedy v lete to môže byť pekné. Teraz sme sa na parkovisku naobedovali a pokračovali smer Novy Sacz. Chceli sme nájsť miesto na prespanie a následne ísť s deťmi do Jump parku. Na tretí pokus sme aj našli pekné miesto, aj keď blízko pri ceste. Sú tu prístrešky a stoly s lavicami. Ja s Aďom a deťmi sme sa šli na hodinu vyblázniť na trampolíny a opičie dráhy a ostatný zatiaľ založili oheň. Jump mania nie je taká veľká ako v Ostrave, kde si naposledy zlomila nožičku Elizabet (čítaj tu), ale je tu dostatok vyžitia pre deti. Elizabet dostala presné inštrukcie čo môže a nemôže a užili sme si to tu za 27€ pre nás troch. Ušetrili sme za protišmykové ponožky, ktoré si musíte kúpiť. Ja ich nosím stále v aute. Po návrate na miesto prespania nás už čakal ohník na ktorom sme si opiekli slaninu, syr a podebatovali.

3.deň - prejdených 255km

Ráno sme sa zobudili do mrholenia a tak sme sa rozhodli pre dlhšiu jazdu autom smerom k dedinke Zalipie. Je to dedinka, kde domáci maľujú na domy ornamenty z kvetov, kukurice a vtákov. Je celkom rozľahlá a nachodili sme tu päť kilometrov. Zastavili sme pri miestnom kostole a podľa mapy, ktorú tu nájdete viete do ktorých domov sa dá vojsť aj dovnútra. Domáci vám radi niečo porozprávajú o tejto tradícií. Každý rok tieto maľby tvoria nanovo lebo sa tu konajú súťaže o najkrajšiu maľbu, ale nesmie to byť tá istá ako minulý rok. V lete je to mohutne navštevované miesto turistami z celého sveta, ale teraz sme tu boli v podstate sami. Naobedovali sme sa na parkovisku a cestou naspäť sme sa zastavili pri kúpalisku Chorwacia. Je to veľmi pekné miesto pripomínajúce Senecké jazerá. Sú tu chatky na prenájom, tobogány, pláže a veľké parkoviská, kde sa teraz pasú srnky. Bolo to tu teraz opustené, ale viem si predstaviť, že v lete to tu musí praskať vo švíkoch. Je to cca. 2hod od nášho domu. Možno v lete vybehneme. 😉Na kopci nad jazerom je zrúcanina malého hradu, ale ten si pozrieme inokedy. Večer sme dorazili na parkovisko pri Vyšných Ružbachoch. Na ďalší deň chceme ísť ešte do neďalekého Nestville parku. Decká si pozreli v aute rozprávky a dospelý podebatovali v Mrazáku, lebo vonku pršalo. Behaj pokračoval na kúpalisko do Vrbova a následne domov. Na druhý deň majú prácu v RK.

4.deň - prejdených 126km

Ráno sa rozlúčila aj posádka Šumáku, Janka ide poobede do práce. Maco s Mrazákom vyrazili do neďalekého Hniezdneho, ktoré bolo kedysi najmenším kráľovským mestom. Dnes je tu dvomi bratmi, ktorý sa vrátili zo zahraničia vytvorený Nestville park. Hniezdna dedina má v erbe dvoch bocianov, ktorý ich symbolizujú. Pätnásty rok tu vyrábajú whisky, ktorá si už zaslúžila pár zápisov do whisky biblie a niektoré flaše sa predávajú za pár tisíc €. Nájdete tu zoo farmu pre deti, preliezky, reštauráciu aj čokoládovňu a samozrejme môžete absolvovať moderovanú prehliadku výroby. Pred prehliadkou sme si dali čokoládu v miestnej čokoládovni. Organizácia je tu síce katastrofa, takže sa nedozviete, kedy bude najbližšia prehliadka, ale keď sme sa dočkali milej pani tak sa nám ospravedlňovala, že sme museli čakať.  Prehliadka je veľmi pekná podobne ako u Jelínka (čítaj tu) a dozviete sa veľa zaujímavého o histórii aj súčasnosti výroby. Deti si mohli aj vyraziť mincu. Na konci prehliadky sme si symbolicky odzvonili koniec výletu a domov pokračovali sami. Mrazák šiel ešte za rodinou do Prešova a na prehliadku Ľubovnianskeho hradu, kde sme mi už boli počas potúlok po východnom Slovensku (čítaj tu)

Výlet to bol kôli rôznym obmedzeniam kratší, ale opäť plný zážitkov. Svorka drží pokope a vždy je s ňou zábava. 😁Ďakujem, že ste, kamaráti.