utorok 9. apríla 2024

Svorka počas Veľkej noci v Turci.

Celá trasa má 217km a prešli sme ju za päť dní.
Tobias spravil z cesty pekné video. 😉
1.deň prejdených 47km

Je tu veľká noc a to je pre svorku jasný signál, všade dobre, tak čo doma. 😁Zostava tentokrát Maco, bohužiaľ bez detí, sú pri mame, Behaj, Somárik a Šumák. Vyrazili sme po nákupe o piatej poobede z Ružomberka len Maco a Behaj. Somárik aj Šumák prišli za nami až večer na miesto prespania. Cez Sučany a Turčiansku Štiavničku sme sa presunuli až ku Sklabinskému hradu. Pôvodne sme chceli prespať pri Slovanských totemoch, ale cesta po dažďoch bola premočená a nemali sme chuť zaviaznuť hneď prvý deň. Pri hrade nebolo možné prespať, je tam malé a šikmé parkovisko a pán čo to tu spravuje hneď na nás vybehol s tým, že ideme nechať po sebe bordel. My zbierame odpadky aj po iných, takže takéto privítanie nás hneď odradí. Hold Slovenská prívetivosť. Vo vedľajšej doline nám milý lesník poradil pekné miesto na prespanie kúsok od bývalej strelnice, ktorá už nefunguje, Je tam pekná rovná asfaltová plocha na ktorú sa nedalo dostať cez rozblatený terén tak sme zaparkovali pri malom prístrešku nad cestou a tešili sa ako sa tu na blate pošmíkajú Somárik a Šumák. Aj sa pošmýkali, ale nakoniec to dali tak ako aj my, Autá sú už zablatené, takže začiatok ako sa patrí. Večer sme si spravili ohník a vďaka prístrešku sme sa mali aj kde skryť, keď začalo pršať.

2.deň prejdených 36km

Ráno nás zobudilo po prepršanej noci teplé slniečko a štandardne o 10:00hod sme sa vybrali na Sklabinský hrad, ktorý rekonštruuje občianske združenie bez prispenia štátu alebo pamiatkárov. Smutné, ale tak Slovenské. Pri predaji lístkov sa ma pán opýtal, či niesom Pelegrini, lebo, že sa naňho podobám a už sa to so mnou viezlo celým výletom. Pán prezident sem, pán prezident tam. 😂Z hradu sú krásne výhľady do okolia, ale samotný hrad je len zrúcanina s kozami na nádvorí. Kozie výrobky si môžete kúpiť v budove pred hradom ktorá je zrekonštruovaná rovnako ako jedna veža hradu pri vstupe. Od hradu viedla cesta okolo Turčianskych rozhľadní a Gadierskej doliny, ktorú sme už v minulosti prešli na elektro kolobežkách (čítaj tu). Zastavili sme sa aj v Necpaloch, kde na potoku nájdete prvú obecnú vodnú elektráreň na Slovensku a v lete tu bývajú aj drevené mlyny. Tentokrát tu bola len žaba, ktorá si milo objíma niečo čo pripomína ... 😉V Mošovciach sme si zvonku pozreli miestny kaštieľ, ale do parku sa nám nechcelo ísť. Prespať sme sa rozhodli v Rakšianskej doline, kde mal byť Trampský tábor. Do doliny je zákaz vjazdu a tábor tu tiež nieje ako sme zistili ďaľší deň. Prespali sme teda vo vedľajšej doline na krásnom mieste. Oheň sme nezakladali lebo večer začalo opäť mrholiť a posedeli sme v autách.

3.deň prejdených 64km

Ráno po prebudení si ma baby pomýlili s medveďom, takže ja už neviem či prezident či medveď. 😁 Prešli sme sa krásnou Rakšianskou dolinou, ktorou stredom preteká potok a na konci je vianočný stromček. Je to teda obrovský súmerný strom, ktorý vyzerá ako vianočný. Celá dolina je rozrytá od diviakov, takže sa už nečudujeme, že tu nieje trampský tábor. Každopádne za prechádzku to stojí. Najbližšia zastávka bola plánovaná pri Válovoch pri Žabokrekoch. Cestou Behaj niekde odtrhol privodné potrubie do kúrenia tak sme ho provizórne opravili a uprostred lesíka na lúkach sme našli krásne miesto kde sa dá pogrilovať a posedieť pri železitom prameni. Ďaľšia zastávka mal byť skanzen v Martine, ktorí je, ale v sobotu zavretý, takže inokedy. Na parkovisku sme navarili obed a deti si odlovili neďalekú kešku. V dedine Tomčany je letisko a múzeum letectva, ale pozreli sme si lietadlá len cez plot lebo na prehliadku sa treba vopred objednať. Mišo nám o zaparkovaných lietadlách a vrtulníkoch z ktorých skákal, porozprával, takže sme to mali aj s výkladom. Prespať sme chceli na štrkových jazerách pri diaľnici, ale cesta je tu hrozne rozbitá a pekné miesto sme nenašli. Presunuli sme sa teda k jazeru Ontario kúsok od Sučian. Tu sme sa trocha pošmýkali po rozmočenej lúke, ale nakoniec našli krásne miesto pri vode so spevom žiab. Večer posedeli pri ohníku tri posádky, Šumák sa musel vrátiť domov skôr. Tibor sa pred nástupom do auta vyválal pri nahíňačke v blate, takže mamina mala radosť. 😂 Špinavé dieťa, šťastné dieťa. Ja som si spravil selfie s kamoškou Oľou 😁

4.deň prejdených 20km

Ráno sa posúval čas, čo znamená, že sa nám skoro podarilo vyraziť pred 10:00hod... ale len skoro. Raz to určite dáme. 😂Vrátili sme sa do Turčianskej Štiavničky, kde sme chceli vidieť múzeum lesnej železnice. Hmm, je z toho aktuálne sklad potrubia pre novú kanalizáciu. Chceli sme vidieť aj múzeum zvonov, bohužiaľ zavreté takže posledná možnosť neďaleké Teplické serpentíny ktoré tu ešte vybudoval A.Revay. Je to krásne miesto kde voda do jazierka tečie cez malé vodopády po klesajúcich serpentínach od horných jazierok. Vyšli sme až na vyhliadku na skale na vrchu. Je tu pekný výhľad do okolia a až na záver to nieje nič náročné. Chceli sme si pozrieť aj Sučiansky hrad, ale je k nemu strmé stúpanie tak sme to odpískali a zamierili do Podhradskej doliny, kde sme našli pri ohnisku za potokom krásne miesto. Tu sme na slniečku strávili celý zvyšok dňa a noc. Večer sme aj narúbali drevo do ohňa, ale opäť nás vyhnal dážď.

5.deň prejdených 50km domov.

Po prebudení mali baby smolu, že bol poblíž potok. Chalani ich poriadne pooblievali aby boli zdravé celý rok. Dali sme si ešte krátku prechádzku cez Tiesňavu na konci doliny, ktorá nieje tiesňava. Aspoň sme sa trocha prešli a na obed sme sa rozlúčili so Somárikom a vyrazili smerom Ružomberok.

Výlet to bol opäť výživný a jediné čo celej svorke chýbalo boli moje deti. Dúfam, že ďaľší výlet bude svorka opäť kompletná. 😊